عکاسی معماری

عکاسی معماری عام ترین و پر مخاطب ترین هنر و زبان مشترکی است که با گسترش تدریجی و آرام خود تاثیر بسیاری بر انتقال فرهنگ ها، سنت ها و آیین ها داشته است. عکاسی طی تکامل خود از نقاشی و آتلیه به عکاسی مستند، ورزشی، اجتماعی، خبری و سایر رشته ها رسیده است و اکنون در شاخه معماری و شهرسازی همچون ابزاری برای ثبت وضع موجود پروژه های معماری، ساختمان ها و شهرها و روند تکامل آن به کار می رود.
هدف اصلی عکاسی معماری یا Architectural photography ثبت و معرفی اثر هنرمند دیگری است که برای انجام این امر شناخت و درک مناسب از نوع نگاه ارزش ها و منطق طراح یا معمار لازمه اصلی و اولیه این شاخه از عکاسی است. نکته هائز اهمیت در عکاسی معماری، پیروی از یک فرم هنری در تصاویر است که بدون شک می تواند نتایج بسیار زیبایی به همراه داشته باشد.
تاریخچه عکاسی معماری فقط به عکس های کلی از ساختمان محدود نمی شود، بلکه معرفی فضاهای داخلی و روابط آن ها و تأثیر معماری در معماری داخلی یکی از مهم ترین اهداف عکاسی معماری است. اولین قدم برای یک ثبت خلاقانه و هنری از یک ساختمان، ترکیب بندی متمایز است. با توجه به عدم امکان جابجایی ساختمان ها، مهم ترین و اثرگذار ترین مهارت یک عکاس، انتخاب نقطه ای است که در آن ساختار کلی بنا یا جزئیات موجود در یک فضای معمارانه، در جذاب ترین و خلاقانه ترین شکل ممکن به نمایش درآید و این ارتباط عکاسی و معماری یا رابطه عکاسی و معماری است. شناخت و استفاده صحیح از اصول پرسپکتیو در انتخاب نقطه مورد نظر جهت عکاسی، از نکات مهم و اساسی در اصول عکاسی معماری است. در نتیجه ثبت عکس از هر زاویه و نقطه ای به وسیله یک لنز واید که منجر به دیده شدن همه چیز در عکس می گردد، به دلیل عدم برخورداری از اصول زیبایی شناسانه و معرفی صحیح روابط فضایی، فاقد ارزش بوده و حتی دارای ایرادات متعدد معماری است.
از جمله موارد حائز اهمیت در عکاسی معماری توجه عکاسان معماری به زمان عکاسی است، تابش نور مناسب و انتخاب زاویه صحیح عکاسی بر گیرایی تصویر نهایی می افزاید. خلاقیت در انتخاب زمان و زاویه برای نمایش بزرگ نمائی یا ابهت اجزای معماری، یکی دیگر از توانمندی های یک عکاس معماری است.

عکاسی معماری Architectural photography

به نظر ما هنر عکاسی در ایران جز در میان اهالی متخصص آن، به جایگاهی که باید نرسیده است و متأسفانه در میان شاخه های مختلف عکاسی، عکاسی معماری مهجور و غریب مانده است. از همین رو ” گـــــروه نـــــگارت ” قصد دارد با نگاهی ویژه به این گرایش از عکاسی و ارتباط معماری و معماری داخلی با عکاسی بپردازد. از دید ما هر ساختمان یا بنایی که ساخته شده است، راوی داستانی است که از دید معمار آن روایت شده است و می بایست با نگاهی زیباشناسانه به مخاطب منتقل شود. به نظر ما یک ساختمان راوی شخصیت و اندیشه معمار خود است.
برای ثبت یک اثر معماری ابتدا می بایست از فرایند شکل گیری و خلق یک اثر در ذهن معمار ، شناختی صحیح و کامل داشت تا بتوان همسو با نگاه معمار به ثبتی هنرمندانه , خلاقانه و متمایز دست یافت که نیازمند آموزش عکاسی معماری به طور جامع و دقیق است. به باور ما یکی از ویژگی های بارز این شاخه از عکاسی نمایان ساختن نوآوری و خلاقیت به کار رفته در خلق یک اثر معماری است و این مهم تنها با تعامل صحیح ، کارآمد و سازنده با معمار و عوامل پروژه دست یافتنی خواهد بود.
عکاسی معماری حاصل دانش، تکنیک، سلیقه و نوع نگاه عکاس است. برای عکاسی یک اثر معماری می بایست همسو با نگاه و نوع تفکر طراح آن، اما از نگاه مخاطب، پروژه بررسی گردد. ما معتقدیم عکاسی یک اثر معماری متأثر از نوع نگاه عکاس آن ثبت می گردد، پس این امکان وجود دارد که برداشت عکاس برداشتی متفاوت از معمار یک پروژه باشد در نتیجه همواره دانش خود را در زمینه معماری به روز می کنیم و در تلاشیم که ارتباطی پویا با جامعه معمار و محیط های معماری داشته باشیم تا بتوانیم یاری دهنده معماران در معرفی اثرشان به مخاطب باشیم.

مشاهده قیمت عکاسی معماری و معماری داخلی و انواع روش های برآورد تعرفه عکاسی معماری و معماری داخلی

نمونه پروژه های عکاسی معماری و عکاسی معماری داخلی گروه نگارت